5 ważnych pytań o homeopatię

19 października 2015
Tajemnice homeopatii

Homeopatia nie jest alternatywą dla medycyny klasycznej, lecz może być jej uzupełnieniem. Wspomoże organizm np. podczas stosowania antybiotyków.

Często mylimy ją z ziołolecznictwem, tymczasem homeopatia stanowi osobną metodę leczenia. Jedynie połowa leków homeopatycznych jest wytwarzana z substancji pochodzenia roślinnego. Pozostałe są pochodzenia zwierzęcego (jady, hormony, naturalne wydzieliny) i mineralnego (metale, związki chemiczne, sole naturalne itp.). Co jeszcze warto o niej wiedzieć?

1. Na czym polega leczenie przy pomocy homeopatii?

Polega ono na stosowaniu leków zawierających bardzo małe dawki substancji aktywnych, które w większych dawkach wywołują u osoby zdrowej objawy podobne do objawów chorobowych obserwowanych u pacjenta.

Oznacza to, że ta sama substancja podana w dużym stężeniu wywołuje u człowieka zdrowego objawy choroby, zaś zastosowana w minimalnej dawce, może tę chorobę wyleczyć. Np. po użądleniu przez pszczołę pojawia się czerwonoróżowy, swędzący obrzęk, zmniejszający się po przyłożeniu zimnych okładów. Objawy te ustępują po zastosowaniu leku przygotowanego z jadu pszczoły.

2. W jakich przypadkach można stosować tego rodzaju preparaty?

Leki homeopatyczne mogą być skuteczne w leczeniu infekcji wirusowych, w bólach stawowych, w nadpobudliwości u dzieci, a także w łagodzeniu skutków przemęczenia lub długotrwałego stresu.

Lekarze homeopaci zalecają, żeby przyjmować je równolegle z tradycyjnymi lekarstwami. Nie chodzi bowiem o to, żeby odwodzić pacjenta od standardowego leczenia, ale żeby je wspomóc, a jeśli jest to możliwe – ograniczyć ilość stosowanych przez chorego leków chemicznych, a niektóre z nich całkowicie odstawić.

3. Dlaczego pediatrzy często zalecają leki homeopatyczne?

Coraz częściej to sami rodzice się nimi interesują, ponieważ leki homeopatyczne nie powodują skutków ubocznych.

Kiedy dzieci zaczynają chodzić do przedszkola, „przynoszą” stamtąd całą masę chorób. Przy regularnym stosowaniu leków homeopatycznych można je ograniczyć. Przykładem jest skuteczność takiej terapii w powiększeniu migdałków, z czym wiąże się perspektywa leczenia operacyjnego. Podając leki homeopatyczne, czasami uzyskuje się tak dobre rezultaty, że laryngolodzy
    odstępują od zabiegu.

4. Czy homeopatia jest skuteczna w leczeniu przeziębienia?

Homeopatia może być naszym sprzymierzeńcem w walce z dolegliwościami występującymi w okresie jesiennym: przeziębieniu, grypie, katarze, bólach gardła czy kaszlu.

Ważne, by zastosować ją od razu, gdy tylko pojawią się pierwsze objawy choroby. W leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych możemy samodzielnie stosować tzw. złożone leki homeopatyczne, dostępne bez recepty. Produkowane są z kilku substancji aktywnych, a ich receptura jest opracowana przez specjalistów w celu leczenia konkretnego zespołu objawów. Odpowiedni złożony lek homeopatycznych pomoże nam wybrać farmaceuta. Z kolei dobór i dawkowanie tzw. leków pojedynczych, czyli wytworzonych z jednego surowca, zalecić może tylko lekarz homeopata – w zależności od rodzaju schorzenia i na podstawie szczegółowego wywiadu z pacjentem.

5. Dlaczego homeopatia jest popularna w walce ze stresem?

Wiele osób obawia się sięgać po środki farmakologiczne, gdyż mogą wywołać przykre skutki uboczne – np. senność, zwolnione reakcje.

Żadne z tych objawów nie występują natomiast po zażyciu środków homeopatycznych. Dodatkową ich zaletą jest to, że w homeopatii lek zawsze jest dobierany przez lekarza po przeprowadzeniu dokładnego wywiadu dotyczącego objawów pacjenta. Zwiększa to szanse, że środek homeopatyczny faktycznie zadziała na dolegliwości związane ze stresem. Jest to zasada podobna do stosowanej podczas terapii psychologicznych, gdzie najważniejsze jest indywidualne podejście do pacjenta.

Metoda uznana w wielu krajach
Magdalena_Wojciechowska Magdalena Wojciechowska, prezes Polskiego Towarzystwa Homeopatii Klinicznej
Homeopatia jest metodą leczenia uznaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Leki takie są refundowane w Szwajcarii, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii. W wielu krajach Unii Europejskiej, np. we Francjii, Austrii i Hiszpanii, istnieją oddzielne przychodnie, szpitale homeopatyczne oddziały szpitalne,na których pacjenci są konsultowanie przez lekarzy homeopatów. W Polsce leki homeopatyczne są zarejestrowane zgodnie z prawem farmaceutycznym. Zostały prawnie dopuszczone do sprzedaży przez Ministerstwo Zdrowia.