Choroba refluksowa przełyku – czy wiesz o niej wszystko?

27 kwietnia 2020

Choroba refluksowa przełyku, popularnie zwana GERD (ang. Gastroesophageal Reflux Disease) to zwrotne zarzucanie treści pokarmowej do przełyku, występujące z taką częstotliwością, która wpływa niekorzystnie na jakość naszego życia. Z problemem choroby refluksowej boryka się aż 1 na 5 dorosłych osób w Polsce.

Do czynników ryzyka należą m. in.:

• brak aktywności fizycznej,
    • nieodpowiednia dieta oraz nawyki żywieniowe (np. jedzenie przed snem, duże posiłki),
    • palenie papierosów,
    • nadmierne picie alkoholu.

Objawy – czy aby tylko zgaga?

Kwaśny refluks objawia się przede wszystkim zgagą oraz zarzucaniem treści pokarmowej do przełyku. Zgagę określa się zazwyczaj jako uczucie pieczenia w klatce piersiowej promieniujące w kierunku jamy ustnej lub kwaśny posmak w tylnej części jamy ustnej [1].
Interesującym faktem jest natomiast istnienie refluksu niekwaśnego, którego objawy zazwyczaj nie są kojarzone z chorobą refluksową, przez co staje się ona trudniej wykrywalna. Objawy te można podzielić na kilka różnych kategorii, które mogą jakoby „maskować” występowanie GERD. Zostały one przedstawione w poniższej tabeli [1] [2]. W badaniach wykazano, że refluks niekwaśny występował aż u około 30% badanych [3].

Nietypowe objawy choroby refluksowej przełyku
Objawy kojarzone z problemami kardiologicznymi ból i dyskomfort w klatce piersiowej
Objawy laryngologiczne chrypka, oczyszczanie gardła, uczucie tzw. guza w gardle
Objawy płucne suchy kaszel, duszności, świszczący oddech
Inne ból nadbrzusza, nudności, wzdęcia, niestrawność, odbijanie się po posiłku

Nie lekceważ objawów!

Nieleczona choroba refluksowa przełyku może prowadzić do szeregu poważnych powikłań np. przełyku Barretta polegającej na przekształceniu komórek wyścielających przełyk (nabłonek wielowarstwowy płaski) do komórek, które nie występują w warunkach fizjologicznych w dolnym odcinku przełyku (nabłonek walcowaty). Dolegliwość ta może skutkować przewlekłymi podrażnieniami, a ponadto uważana jest za stan zwiększający ryzyko wystąpienia raka przełyku. Brak odpowiedniej farmakoterapii może prowadzić także do rozwinięcia szeregu innych chorób, np.: zapalenia, zwężenia oraz gruczolaka przełyku, czy chorób płuc [2].

Cierpię na chorobę refluksową. I co dalej?

Preparaty OTC pomagające zwalczać objawy choroby refluksowej oraz nadkwaśność żołądka dzieli się na 3 podstawowe grupy:

1. Sole organiczne – neutralizują wytwarzany w żołądku kwas solny, np. węglan wapnia, sole magnezu.
  2. Antagoniści receptora H2 – leki te poprzez blokowanie receptora histaminergicznego H2 blokują spoczynkowe wydzielanie kwasu solnego.
  3. Inhibitory pompy protonowej (PPI) – ich działanie polega na hamowaniu wydzielania kwasu solnego do wnętrza żołądka, np. omeprazol, pantoprazol.

Wymienione wyżej leki wykazują bardzo dobrą skuteczność, jednak stosowane zbyt długo mogą ciągnąć za sobą działania niepożądane. Od jakiegoś czasu zauważalna jest tendencja poszukiwania rozwiązań nieobarczonych efektami ubocznymi.
Należy podkreślić fakt, iż pierwszą metodą walki z chorobą refluksową przełyku zawsze powinna być zmiana trybu życia, a przede wszystkim stosowanie zdrowej diety i wprowadzenie aktywności fizycznej.
W aptekach można obecnie dostać bardziej naturalne rozwiązania pomagające zwalczać objawy refluksu. Istnieją na przykład preparaty, których składniki w kontakcie z kwasem żołądkowym tworzą żel formujący pewnego rodzaju „tratwę”, która zapobiega przedostawaniu się kwaśnej treści żołądka w kierunku przełyku. Coraz bardziej popularny staje się także ekstrakt z liści Opuncji Figowej i liści Oliwki Europejskiej, mający silne właściwości mukoadhezyjne, tzn. osłaniające błonę śluzową przełyku. Ekstrakt ten chroni komórki przełyku poprzez powlekanie śluzówki ochronnym filmem [4, 5, 6]. Co ważne, badania kliniczne potwierdziły skuteczność Opuncji figowej oraz Oliwki europejskiej w kontrolowaniu objawów związanych z umiarkowanym refluksem [5]. Składniki te obecne są w preparacie Alugastrin 3 Forte wykazującym unikalne, potrójne działanie:

1. Ochrona żołądka i przełyku – naturalny kompleks Mucosave® tworzy ochronną warstwę powlekającą błonę śluzową żołądka i przełyku
  2. Hamowanie refluksu – w kontakcie z kwasem żołądkowym alginian staje się żelem, który zapobiega cofaniu się kwaśnej treści i hamuje refluks w kierunku przełyku
  3. Redukcja nadkwaśności – węglan wapnia powoduje zmniejszenie kwasowości soku żołądkowego

[1] D. M. Clarrett i C. Hachem, „Gastroesophageal Reflux Disease (GERD),” The Journal of Missouri State Medical Associacion, nr 115(3), pp. 214-218, 2018.

[2] R. Badillo i D. Francis, „Diagnosis and treatment of gastroesophageal reflux disease,” World Journal of Gastrointestinal Pharmacology and Therapeutics, nr 5(3), pp. 105-112, 2014.

[3] M. Korzonek, A. Dziergas i M. Kuczyńska, „Choroba refluksowa przełyku (GERD) — problem wciąż aktualny,” Forum Medycyny Rodzinnej, tom 8, nr 5, pp. 201-210, 2014.

[4] G. Calapai, „Clinical Study on the Effects of the Product Mucosave® on Gastrointestinal Discomfort and the Quality of Life in Healthy Volunteers,” 2020. [Online]. Available: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/record/NCT04119817.

[5] U. Alecci, F. Bonina, A. Bonina, L. Rizza, S. Inferrera, C. Mannucci i G. Calapai, „Efficacy and Safety of a Natural Remedy for the Treatment of Gastroesophageal Reflux: A Double-Blinded Randomized-Controlled Study,” Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2016.

[6] E. Galati, S. Pergolizzi, N. Miceli, M. Monforte i M. Tripodo, „Study on the increment of the production of gastric mucus in rats treated with Opuntia ficus indica (L.) Mill. cladodes.,” Journal of Ethnopharmacology, nr 83(3), pp. 229-233, 2002.