Dektac

31 marca 2020

Jak poradzić sobie z bólem? To pytanie z pewnością zadawał sobie każdy, kogo nieoczekiwanie dotknęły dolegliwości takie jak ból głowy, nagły ból zęba czy uporczywy i utrudniający poruszanie się ból mięśni, kości i stawów. Leki przeciwzapalne i przeciwbólowe są nieodłącznym elementem każdej domowej apteczki. Sprawdzony lek przeciwbólowy warto spakować na wszelkie wyjazdy i wakacje. Na postawione wcześniej pytanie „jak poradzić sobie z bólem?” jest tylko jedna odpowiedź: skutecznie, szybko i bezpiecznie.

O leku

Dektac wykazuje działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwgorączkowe. Substancją czynną leku jest deksketoprofen w połączeniu z trometamolem. Lek przeznaczony jest dla osób dorosłych. Występuje w postaci niewielkich, powlekanych tabletek, które można dzielić na równe dawki. Każda tabletka zawiera 25 mg deksketoprofenu (Dexketoprofenum)(1). Tabletkę należy połknąć, popijając odpowiednią ilością płynu. Dektac przeznaczony jest wyłącznie do krótkotrwałego stosowania u osób dorosłych. Leczenie należy ograniczyć do momentu ustąpienia objawów. Dektac jest dostępny bez recepty! (1). Przed stosowaniem leku należy zapoznać się z treścią ulotki dołączonej do opakowania.

Skuteczność

Liczne badania kliniczne potwierdzają skuteczność przeciwbólową deksketoprofenu w uśmierzaniu bólu różnego pochodzenia w tym bólu zęba (2), bolesnego miesiączkowania (3, 4) oraz bólu układu mięśniowego czy bólów kostno-stawowych (5,6). We wszystkich tych przypadkach uśmierzenie bólu w szybkim czasie jest kluczowe dla pacjenta. Umożliwia pacjentowi powrót do normalnego funkcjonowania i nie wyklucza go z codziennych obowiązków.
Deksketoprofen, czyli substancja czynna leku Dektac, ze względu na wysoką skuteczność i szybkość działania jest uwzględniany w schematach postępowania w bólu pooperacyjnym, między innymi w tonsillektomii (zabiegu usunięcia migdałków), artroskopii czy zabiegach przeprowadzanych w obrębie skóry (5). Warto zauważyć, że małe rozmiary tabletki oraz niewielka ilość wody potrzebnej do jej połknięcia są niebywałą korzyścią dla osób po zabiegach w obrębie jamy ustnej i gardła. Niewielkie tabletki można dzielić na równe dawki, co również może okazać się pomocne przy przełykaniu.

Szybkość

Początek działania przeciwbólowego może pojawić się już po 30 minutach od przyjęcia tabletki. Działanie przeciwbólowe utrzymuje się przez 4 do 6 godzin, co ogranicza konieczność przyjmowania kolejnych dawek leków przeciwbólowych i zmniejsza ryzyko wystąpienia działań niepożądanych (1).
W przeciwieństwie do wielu innych leków przeciwbólowych, Dektac może być stosowany na czczo, co umożliwia szybsze działanie leku. W przypadku ostrego bólu Dektac zaleca się stosować około 30 minut przed posiłkiem (1). Zaleca się przyjmowanie leku wraz z posiłkiem, co pozwala obniżyć ryzyko wystąpienia działań niepożądanych.

Bezpieczeństwo

Badania profilu bezpieczeństwa potwierdzają, że w porównaniu do innych leków przeciwbólowych z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych, Dektac wykazuje jedną z najmniejszych częstości występowania działań niepożądanych (8). Stosowanie leku Dektac to mniejsze ryzyko uszkodzenia błony śluzowej żołądka i blisko dwukrotnie mniejsze szacowane ryzyko krwawień z górnego odcinka układu pokarmowego w porównaniu z ketoprofenem czy kwasem acetylosalicylowym (9). Dektac wydalany jest z moczem (1).

Kiedy stosować Dektac?

Wskazaniem do stosowania leku Dektac są bóle różnego pochodzenia o nasileniu od łagodnego do umiarkowanego, takie jak:

• ból układu mięśniowego
    • bóle kostno-stawowe
    • bóle menstruacyjne
    • ból zębów

Dawkowanie powinno być zależne od rodzaju i stopnia nasilenia bólu. Lek ten należy zawsze stosować dokładnie tak, jak opisano to w ulotce lub według zaleceń lekarza (1).

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Nazwa produktu leczniczego: DEKTAC, (Dexketoprofenum), 25 mg, tabletki powlekane. Wskazania do stosowania: Krótkotrwałe leczenie objawowe ostrego bólu o nasileniu łagodnym do umiarkowanego, np. ostrego bólu w układzie mięśniowym i kostno-stawowym, bolesnego miesiączkowania, bólu zębów. Przeciwwskazania: nie stosować produktu leczniczego DEKTAC w następujących przypadkach: · u pacjentów z nadwrażliwością na substancję czynną, inne leki z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) lub na którąkolwiek substancję pomocniczą · u pacjentów, u których substancje o podobnym mechanizmie działania (np. kwas acetylosalicylowy lub inne NLPZ) wywołują napad astmy, skurcz oskrzeli, ostry nieżyt błony śluzowej nosa lub powodują wystąpienie polipów nosa, pokrzywki lub obrzęku naczynioruchowego · u pacjentów ze stwierdzonymi reakcjami fotoalergicznymi lub fototoksycznymi podczas stosowania ketoprofenu lub fibratów · u pacjentów, u których w wywiadzie stwierdzono krwawienie z przewodu pokarmowego lub perforację, związane z wcześniejszym leczeniem NLPZ · u pacjentów z czynną chorobą wrzodową żołądka lub krwawieniem, jak również wywiadem krwawienia z przewodu pokarmowego, owrzodzenia lub perforacji · u pacjentów z przewlekłą niestrawnością · u pacjentów, u których występuje inne czynne krwawienie lub zaburzenia przebiegające z krwawieniami · u pacjentów z chorobą Leśniowskiego-Crohna lub wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego · u pacjentów z ciężką niewydolnością serca · u pacjentów z umiarkowanym lub ciężkim zaburzeniem czynności nerek (klirens kreatyniny ≤59 ml/min) · u pacjentów z ciężkimi zaburzeniami czynności wątroby (10-15 punktów w skali Child’a – Pugh’a) · u pacjentów ze skazą krwotoczną i innymi zaburzeniami krzepnięcia krwi · u pacjentów ciężko odwodnionych (z powodu wymiotów, biegunki lub przyjmowania niedostatecznej ilości płynów) · w trzecim trymestrze ciąży i w okresie laktacji. Podmiot odpowiedzialny: TACTICA Pharmaceuticals Sp. z o.o., ul. Bankowa 4, 44-100 Gliwice.

1. CHPL Dektac 2. McGurk et all. Clinical comparison of dexketoprofen trometamol, ketoprofen, and placebo in postoperative dental pain. J Clin Pharmacol 1998 Dec; 38(12 Suppl): 46S-54S. 3. Serinken M, Cenker E, Özgür K. Intravenous Dexketoprofen versus Intravenous Paracetamol for Dysmenorrhea: A Randomized Controlled Trial. Balkan Med J. 2018;35(4):301-305. 4.Shapiro SS. Treatment of dysmenorrhea and premenstrual syndrome with nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Drugs 1988;36:475-490. 5. Beltrán J et all. Comparison of Dexketoprofen Trometamol and Ketoprofen in the Treatment of Osteoarthritis of the Knee. The Journal of Clinical Pharmacology, 1998; 38(S1), 74S–80S. 6. Marenco JL et all. A Multicentre, Randomised, Double-Blind Study to Compare the Efficacy and Tolerability of Dexketoprofen Trometamol versus Diclofenac in the Symptomatic Treatment of Knee Osteoarthritis. Clinical Drug Investigation. 2000;19(4):247-256 7. Misiołek H, Zajączkowska R, Daszkiewicz A i wsp. Postępowanie w bólu pooperacyjnym 2018 — stanowisko Sekcji Znieczulenia Regionalnego i Terapii Bólu Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Polskiego Towarzystwa Znieczulenia Regionalnego i Leczenia Bólu, Polskiego Towarzystwa Badania Bólu oraz Konsultanta Krajowego w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii. Anestezjologia Intensywna Terapia 2018, tom 50, numer 3, 175–203 8. Carne X, Rios J, Torres F. Postmarketing cohort study to assess the safety profile of oral dexketoprofen trometamol for mild to moderate acute pain treatment in primary care. Methods Find Exp Clin Pharmacol. 2009;31(8):533-40. 9. Laporte JR, Ibáñez L, Vidal X, Vendrell L, Leone R. Upper gastrointestinal bleeding associated with the use of NSAIDs: newer versus older agents. Drug safety 2004; 27 (6): 411-420