PRZYGOTUJ SIĘ DO BITWY Z PRZEZIĘBIENIEM I GRYPĄ!

20 października 2016
Nurofen-Strepsils

Sprawdź, jakie są różnice przeziębieniem a grypą. Jak odróżnić grypę od przeziębienia? Co wywołuje przeziębienie i grypę? Jak się przed nimi bronić?

Kiedy zaczyna się sezon przeziębień i grypy, bolące gardło, katar, ból zatok i bóle związane z przeziębieniem oraz grypą mogą sprawić, że zaczniesz czuć się, delikatnie mówiąc, nie najlepiej. Niestety, przeziębienie w którymś momencie dopada prawie każdego z nas. Dzieje się tak dlatego, ponieważ jest to jedna z najbardziej popularnych chorób, na którą dorośli chorują 2-4 rocznie, a dzieci zaś 5-10 razy rocznie. Objawy przeziębienia i grypy są uciążliwe i mogą porządnie zepsuć humor, istnieją jednak kroki, które możesz podjąć, aby je złagodzić.

Co stoi za przeziębieniem i grypą?

Różnica między przeziębieniem i grypą

Przeziębienie i grypa to infekcje wirusowe atakujące nos, gardło, zatoki i drogi oddechowe, jednak znacząco się od siebie różnią. Objawy grypy są na ogół poważniejsze.

Jeżeli doświadczasz któregokolwiek z następujących objawów, prawdopodobnie złapałeś przeziębienie:

• Cieknący nos
  • Zablokowany nos (katar)
  • Ból gardła
  • Czerwone, łzawiące oczy
  • Kichanie
  • Kaszel
  • Lekka gorączka
  • Ból głowy
  • Zmęczenie

Grypa może mieć wpływ na cały Twój organizm. Objawy są podobne do objawów przeziębienia, są jednak często poważniejsze i mogą również obejmować:

• Wysoką gorączkę, pocenie się i dreszcze
  • Bolące mięśnie i stawy
  • Słabość i apatię
  • Utratę apetytu, nudności i wymioty

Jak długo utrzymują się objawy przeziębienia i grypy?

Objawy przeziębienia i grypy zazwyczaj osiągają szczyt nasilenia w ciągu 1-3 dni i trwają 7-10 dni, choć czasami utrzymują się przez 3 tygodnie.

Środki przeciwko przeziębieniu i grypie: co działa?

Objawy przeziębienia i grypy mogą sprawić, że będziesz czuł się źle. Co robić, żeby temu zaradzić? Pamiętaj o następujących rzeczach:

Dużo odpoczywaj i wygrzewaj się Pij dużo wody i płynów nie zawierających alkoholu Jedz regularne, zdrowe posiłki
Oddychaj parą, aby udrożnić zatkany nos (dzieci powinny robić to pod nadzorem rodziców) Unikaj dymu papierosowego Złagodź ból gardła płucząc je słoną wodą; ssąc kostkę lodu lub pastylkę do ssania na gardło; lub pijąc gorącą wodę z miodem i cytryną

Do leków na objawy związane z przeziębieniem i grypą, które mogą pomóc, zaliczają się:

• Leki przeciwbólowe i przeciwzapalne zawierające ibuprofen, które złagodzą gorączkę i ból, takie jak Nurofen, Nurofen Zatoki, a dla dzieci Nurofen dla Dzieci Forte, Nurofen dla Dzieci Junior
  • Leki przeznaczone do stosowania w stanach zapalnych jamy ustnej i gardła o działaniu przeciwwirusowym i przeciwbakteryjnym takie jak Strepsils z miodem i cytryną i Strepsils Intensive
  • Środki udrażniające drogi oddechowe lub spray’e z solą fizjologiczną na zapchany nos
  • Leki antyhistaminowe pomogą na katar, kichanie i suchy kaszel
  • Leki tłumiące kaszel mogą być stosowane, aby usunąć suchy kaszel
  • Leki, które rozbijają lub rozwadniają śluz (zwane środkami wykrztuśnymi i mukolitycznymi) mogą pomóc przy piersiowym kaszlu.

Niektóre leki na objawy związane z przeziębieniem i grypą nie powinny być podawane małym dzieciom, kobietom w ciąży bądź karmiącym piersią, a także osobom z pewnymi dolegliwościami zdrowotnymi (np. cierpiącym na cukrzycę, jaskrę, nadciśnienie). Zawsze najpierw zapytaj o to lekarza lub farmaceutę.

Sześć wskazówek, które pomogą poradzić sobie z przeziębieniem lub grypą

Istnieją pewne proste kroki, które możesz podjąć, aby uniknąć przeziębienia lub zarażenia innych przeziębieniem:

Nurofen-1  Zostań w domu, jeżeli źle się czujesz Nurofen-4  Trzymaj ręce daleko od oczu, nosa i ust
Nurofen-2  Regularnie myj ręce, zwłaszcza przed jedzeniem i po
wydmuchaniu nosa
Nurofen-5  Oczyść powierzchnie w domu oraz zabawki
dzieci
Nurofen-3  Zakrywaj usta i nos, gdy kaszlesz lub kichasz Nurofen-6  Unikaj dzielenia się naczyniami i sztućcami

• National Prescribing Service (NPS). Dostępne na stronie internetowej: www.nps.org.au.
  • Allan GM and Arroll B. Prevention and treatment of the common cold: making sense of the evidence. (Zapobieganie i leczenie przeziębienia: wykorzystanie wiedzy pochodzącej z badań naukowych) CMAJ Canadian Medical Association Journal 2014;186(3):190-9.
  • Mayo Clinic. Dostępne na stronie internetowej: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/in-depth/cold-remedies/art-20046403.
  • Pharmaceutical Society of Australia (PSA) (Australijskie Stowarzyszenie Farmaceutów) Cold and Flu. Self Care Fact Sheet: Ear, Nose and Throat 0086 (Przeziębienie i grypa. Arkusz informacji o samoopiece: Ucho, Nos i Gardło 0086) 2010. Dostępne na stronie internetowej: https://www.footespharmacies.com/assets/03a_colds-and-flu.pdf.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Nurofen Express Forte, 400 mg, kapsułki miękkie, Ibuprofenum. Skład: 1 kapsułka miękka zawiera 400 mg ibuprofenu (Ibuprofenum) i substancje pomocnicze. Wskazania: Bóle różnego pochodzenia o nasileniu słabym do umiarkowanego (bóle głowy, m. in. ból napięciowy i migrena, bóle zębów, nerwobóle, bóle mięśniowe, stawowe i kostne, bóle towarzyszące grypie i przeziębieniu, bolesne miesiączkowanie). Gorączka różnego pochodzenia (m.in. w przebiegu grypy, przeziębienia lub innych chorób zakaźnych). Produkt leczniczy przeznaczony jest do stosowania doraźnego. Przeciwwskazania: Produkt leczniczy jest przeciwwskazany u pacjentów: z nadwrażliwością na ibuprofen lub którakolwiek substancję pomocniczą produktu leczniczego oraz na inne niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ); u których po przyjęciu kwasu acetylosalicylowego lub innych niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) występowały kiedykolwiek w przeszłości objawy alergii w postaci kataru, pokrzywki lub astmy oskrzelowej; z czynną lub przebytą chorobą wrzodową żołądka i (lub) jelit, perforacją lub krwawieniem, również tymi związanymi z zażywaniem NLPZ; ciężką niewydolnością wątroby, ciężką niewydolnością nerek lub ciężką niewydolnością serca; przyjmujących jednocześnie inne niesteroidowe leki przeciwzapalne, w tym inhibitory COX-2, w III trymestrze ciąży; ze skazą krwotoczną. Podmiot odpowiedzialny: Reckitt Benckiser (Poland) S.A. Nurofen dla dzieci Forte, Ibuprofenum, 200 mg/5 ml, zawiesina doustna. Wskazania do stosowania: Objawowe, krótkotrwałe leczenie bólu o nasileniu małym do umiarkowanego. Objawowe, krótkotrwałe leczenie gorączki. Przeciwwskazania: nadwrażliwość na ibuprofen lub inne niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) lub na którąkolwiek substancję pomocniczą: kwas cytrynowy jedno-wodny, sodu cytrynian, sodu chlorek, sacharyna sodowa, polisorbat 80, bromek domifenu, maltitol ciekły, glicerol, guma ksantan, aromat truskawkowy (zawierający glikol propylenowy, kwas askorbowy (E 300), naturalne i identyczne z naturalnym substancje aromatyczne), woda oczyszczona. Pacjenci, u których wcześniej wystąpił skurcz oskrzeli, astma zapalenie błony śluzowej nosa lub pokrzywka powiązane z przyjmowaniem kwasu acetylosalicylowego lub innych niesterodidowych leków przeciwzalapnych. Pacjenci, u których wcześniej wystąpiło krwawienie lub perforacja przewodu pokarmowego powiązane z wcześniejszą terapią lekami z grupy NLPZ. Pacjenci z czynną lub nawracającą w wywiadzie chorobą wrzodową żołądka i (lub) dwunastnicy lub z krwotokiem (dwa lub więcej niezależnych, potwierdzonych przypadków owrzodzenia lub krwawienia). Naczyniowo-mózgowe lub inne czynne krwawienie. Pacjenci z ciężką niewydolnością wątroby, ciężką niewydolnością nerek lub ciężką niewydolnością serca. Zaburzenia krzepnięcia (ibuprofen może wydłużać czas krwawienia). Zaburzenia wytwarzania krwi o nieustalonym pochodzeniu, takie jak małopłytkowość. Ostatni trymestr ciąży. Podmiot odpowiedzialny: Reckitt Benckiser (Poland) S.A. Strepsils Intensive, Flurbiprofenum, 8,75 mg, tabletki do ssania. Wskazania do stosowania: krótkotrwałe objawowe leczenie bólu gardła. Przeciwwskazania: nadwrażliwość na urbiprofen, kwas acety-losalicylowy, inne niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) lub którąkolwiek substancję pomocniczą produktu leczniczego, u pacjentów z chorobą wrzodową żołądka i (lub) dwunastnicy czynną lub w wywiadzie, perforacją lub krwawieniem również tymi występującymi po innych NLPZ, u pacjentów przyjmujących inne NLPZ, w tym COX-2, u pacjentów, u których po przyjęciu kwasu acetylosalicylowego lub innych NLPZ występowały kiedykolwiek w przeszłości objawy alergii w postaci nieżytu błony śluzowej nosa, pokrzywki lub astmy oskrzelowej, a także w III trymestrze ciąży oraz z ciężką niewydolnością serca. Podmiot odpowiedzialny: Reckitt Benckiser (Poland) S.A. Numer ewidencyjny: PL/2016-08/17. Strepsils Intensive Direct, Flurbiprofenum, 8,75 mg/dawkę, aerozol do stosowania w jamie ustnej, roztwór. Wskazania do stosowania: Krótkotrwałe leczenie objawowów ostrego bólu gardła u dorosłych. Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na flurbiprofen lub na którąkolwiek substancję pomocniczą; nadwrażliwość w wywiadzie (np. astma, skurcz oskrzeli, nieżyt błony śluzowej nosa, obrzęk naczynioruchowy lub pokrzywka), nadwrażliwość na ASA lub inne NLPZ; czynna lub nawracająca choroba wrzodowa/krwotok i owrzodzenie jelit; krwawienie lub perforacja p. pokarmowego w wywiadzie, ciężkie zapalenie jelita grubego, zaburzenia krwotoczne lub dotyczące wytwarzania krwi, związane z wcześniejszym leczeniem przy użyciu NLPZ; III trymestr ciąży; ciężka niewydolność serca, wątroby lub nerek; dzieci i młodzież w wieku poniżej 18 lat.