Światowy Dzień Reumatyzmu

9 października 2015
Światowy Dzień Reumatyzmu

Jak co roku 12 października obchodzimy Światowy Dzień Reumatyzmu. Jest to doskonały moment, aby przyjrzeć się bliżej chorobie, która dotyka 30-40% Polaków.

Bóle stawów, ograniczona sprawność ruchowa, „łamanie” w kościach, strzykanie – to tylko niektóre objawy reumatyzmu. Określenie to bowiem dotyczy ponad 100 chorób, atakujących cały układ ruchowy, nie tylko stawy. Reumatoidalne zapalenie stawów, zwyrodnienie stawów, osteoporoza, to tylko kilka chorób reumatycznych dotykających 30-40% Polaków. Jak zahamować ich rozwój?
Przyczyna większości chorób reumatycznych wciąż pozostaje nieznana. Wiadomo jednak, że ryzyko zachorowania zwiększają urazy, stresy, nagłe zmiany hormonalne i niedoleczone infekcje wirusowe.

Jak ustrzec się choroby?
  1. Utrzymuj prawidłową masę ciała – otyłość nadmiernie obciąża stawy
  2. Pamiętaj o zbilansowanej diecie
  3. Regularnie uprawiaj sport, dostosowany do Twojego wieku i kondycji
  4. Unikaj nadmiernego obciążania stawów. Pamiętaj aby równomiernie rozkładać ciężary i prawidłowo je podnosić.
  5. Pamiętaj o odpowiednim ubiorze, zwłaszcza podczas zimnych i deszczowych dni – istnieje teoria, że wilgoć sprzyja rozwojowi reumatyzmu
  6. Nie dopuszczaj do powikłań po niewyleczonych chorobach

Niestety nadal nie opracowano środka, który całkowicie leczyłby z reumatyzmu. Leczenie polega głównie na spowalnianiu rozwoju choroby i łagodzeniu jej objawów. Dlatego tak ważne jest wczesne rozpoznanie i leczenie, gdyż choroba ta może drastycznie zmniejszyć sprawność fizyczną, ograniczyć samodzielność i w konsekwencji odebrać radość życia.