Święta w lekkim stylu


22 grudnia 2015
Trawienie pod kontrolą

Boże Narodzenie to czas, gdy na naszych stołach pojawia się wiele smakołyków. Co robić, aby nie były one wyzwaniem dla naszego układu pokarmowego?

Zgodnie z tradycją, aby zapewnić sobie pomyślność na kolejny rok, należy spróbować każdej z dwunastu wigilijnych potraw. Jednak skosztowanie ich wszystkich jest sporym wyzwaniem dla naszego ukadu trawinnego, gdyż większość z nich jest ciężkostrawna, długo zalega w żołądku lub wywołuje wzdęcia. Dlatego świąteczne obżarstwo tak często kończy się uczuciem pełności, bólem brzucha, wzdęciami, zgagą, zaparciami, czy nawet wymiotami. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by czuć się dobrze, lekko i cieszyć się spotkaniami z najbliższymi.

Zmodyfikuj świąteczne przepisy tak aby dania stały się lżejsze. Zastosuj mniej majonezu lub dodaj do niego jogurtu, piecz i gotuj zamiast smażyć. Nie zapomnij również o przyprawach, zwłaszcza kminku i majeranku, które wspomagają trawienie.

Bardzo często popełnianym błędem jest poszczenie przed świątecznym obiadem, aby zostawić miejsce na ulubione rarytasy. Jest to duży błąd, ponieważ wieczorem organizm będzie domagał się większej ilości jedzenia. Zamiast głodzić się, lepiej zjeść lekkie śniadanie zawierające produkty z pełnego ziarna na długo zapewniające uczucie sytości oraz lekki, ale wartościowy lunch. Dzięki temu do wigilijnego stołu nie usiądziesz głodny.

Podczas wigilijnej kolacji nie spiesz się. Starannie przeżuwaj, nie objadaj się każdym daniem, lecz próbuj każdego po trochu. Zrezygnuj z napojów gazowanych, ponieważ mogą powodować wzdęcia.

Nie spędzaj trzech dni świąt tylko na siedzeniu przy stole. Nawet krótki spacer usprawni krążenie, pobudzi przemianę materii, przyspieszy trawienie i pozwoli uniknąć niestrawności.

Jeżeli jednak nie możesz się oprzeć i odczuwasz skutki przejedzenia, wesprzyj się suplementami diety. W przypadku bólu brzucha wybierz środki rozkurczowe. Jeżeli wątroba daje Ci o sobie znać, idealne będą preparaty zawierzające wyciągi ziołowe. Jeżeli dokuczają Ci wzdęcia zastosuj bezpieczne środki z simeticonem, działającym tylko miejscowo. Szybko poczujesz ulgę. Przy zgadze spróbuj preparatów zmniejszających wydzielanie kwasu solnego. Dostępne są one w postaci pastylek lub gum do żucia. Na zaparcia niezastąpione są środki posiadające w swym składzie sennozydy pobudzające perystaltykę jelit i skracające czas pasażu treści jelitowej. Natomiast przy osłabieniu po biegunce niezastąpione są odpowiednio dobrane proporcje soli mineralnych uzupełnione glukozą, które pomogą szybciej wrócić do sił.

Ciesz się tym wyjątkowym okresem Świąt, jednocześnie próbując zachować równowagę, a będziesz mógł przywitać Nowy Rok z entuzjazmem.


Przeczytaj również