T jak trądzik

4 października 2016
Sposoby-na-tradzik

Trądzik dotyczy nie tylko nastolatków – coraz częściej spotykany jest również u dorosłych. Dowiedz się jak skutecznie radzić sobie z tym problemem.

autor: dr n. biol. Renata Dębowska
Szef Centrum Naukowo-Badawczego Dr Irena Eris

Problem skóry tłustej i trądzikowej dotyczy nie tylko nastolatków – coraz częściej spotykany jest również u dorosłych – występuje częściej u kobiet, zwykle ok. 30. r.ż. Podstawą w leczeniu jest właściwa i kompleksowa pielęgnacja cery.

Nasilający się problem z trądzi­kiem przysparza wielu osobom kłopotu. Zależy im, aby jak najszybciej zlikwidować niedoskona­łości i nie doprowadzić do pogorszenia stanu skóry. Pogrubiony, błysz­czący naskórek o nierównej powierzchni, poszerzone pory i zaskórniki, reakcje zapalne, wykwity grudkowe, krosty, ropne torbiele i cysty – to częste objawy trądziku pospolitego (łac. acne vulgaris). Trądzik to schorzenie skóry, związane ze wzmożoną produkcją sebum, nad­miernym rogowaceniem ujść mieszków włosowych, najczęściej diagnozowane u pacjentów między 11. a 30. r.ż. Nasilone zmiany trądzikowe często są przyczyną wstydu, lęku, niskiej samooceny, mogą prowadzić do rozwoju depresji, dlatego ważne jest podjęcie odpowiedniego lecze­nia już przy pierwszych jego objawach.

Mechanizm powstawania trądziku

Bezpośrednią przyczyną trądziku jest nadmierne wydzielanie sebum, czego efektem jest zablokowanie gruczo­łów włosowo-łojowych. W rezultacie powstają zaskórniki, następnie problem nasila się wskutek namnażania bakterii Propionbacterium Acnes. Bakterie wy­stępują w mieszkach włosowych, a przy wzmożonym łojotoku i w warunkach beztlenowych nadmiernie się kolonizu­ją, uwalniają drażniące metabolity oraz powodują stan zapalny. Ważnym czyn­nikiem w genezie powstawania trądziku jest też nadmierne rogowacenie ujść mieszków włosowych, co prowadzi do zaczopowania ujść gruczołów.

Co wywołuje trądzik?

Jest kilka czynników sprzyjających powstawaniu zmian trądzikowych w skórze, takich jak:

1. zmiany hormonalne;
  2. długotrwały stres i zmęczenie;
  • zanieczyszczenia środowiska – doskonała pożywka dla bakterii (trądzik dotyka głównie mieszkań­ców terenów zurbanizowanych);
  • nieprawidłowa dieta – może na­silać produkcję łoju i powodować zaburzenia keratynizacji naskórka w ujściach mieszków włosowych. Zwłaszcza niekorzystna jest dieta o wysokim indeksie glikemicznym (słodycze i potrawy z białej mąki);
  • stosowanie nieodpowiednich kosmetyków (komedogennych), czyli zatykających ujścia miesz­ków włosowych oraz agresywnych preparatów na bazie alkoholu, które zbyt mocno wysuszają skórę.

Trądzik zależny jest także od zmian kli­matycznych. W okresie wiosennym i let­nim u 60% osób z niedoskonałościami jest zauważalna pozorna poprawa. Zwy­kle jednak wczesną jesienią dochodzi do nagłego pogorszenia kondycji skóry. Słońce tylko doraźnie łagodzi objawy trądziku, ale go nie leczy. A po okresie przesuszenia gruczoły łojowe zaczynają produkować sebum ze wzmożoną siłą!

Trądzik dorosłych

Dotyka tylko kilka procent osób, głównie kobiet pomiędzy 30. a 40. r.ż. Występuje najczęściej w dolnej części twarzy (żuchwa, okolice ust, broda, szyja) przyjmując postać trwale utrzy­mujących się zmian zapalnych (grudki, krostki, guzki, nacieki, cysty). Leczenie trądziku dorosłych jest czasochłonne, trwa miesiące, a nawet lata. Często zostają po nim blizny i przebarwienia. Podstawą w leczeniu jest stosowanie odpowiednich środków pielęgnacyjnych oraz terapia doustna.

Wyciskanie? Nie!

Nadal wiele osób traktuje wyciskanie jako sposób na „oczyszczenie” skóry. To błąd, który powoduje:

• wzmożoną produkcję łoju po pierwszym wrażeniu „opróżnienia” gruczołu;
  • rozniesienie bakterii trądzikowych po twarzy, a w efekcie powstanie stanów zapalnych w innym miejscu;
  • trwałe uszkodzenie naskórka i trud­ne do usunięcia ślady.

Innym często podejmowanym błędem jest nadmierne wysuszanie skóry zbyt agresywnymi kosmetykami oczysz­czającymi oraz brak odpowiedniego oczyszczania skóry.

Jak pielęgnować skórę tłustą i trądzikową?

Pielęgnacja skóry trądzikowej po­winna być kompleksowa i obejmować kilka etapów. W przypadku łojotoku i pojedynczych, okresowo pojawiających się zmian zwykle wystarcza rozsądnie zaplanowane stosowanie kosmetyków. A przy utrzymujących się, nasilo­nych zmianach wskazana jest wizyta u dermatologa celem włączenia leczenia farmakologicznego.

Najlepszym rozwiązaniem jest stosowa­nie specjalistycznych dermokosmetyków z jednej linii – np. Pharmaceris T. Ich odpowiednio opracowane formuły ideal­nie się uzupełniają przynosząc szybsze i skuteczniejsze efekty. Produkty posia­dają pozytywną opinię dermatologów, która jest nie tylko gwarancją skutecz­ności działania kosmetyków w walce z trądzikiem, ale też bezpieczeństwa ich stosowania i łagodności dla skóry.

Oczyszczanie

Skóra powinna być regularnie oczyszczana przy pomocy delikatnych środków myjących oraz preparatów wzbogaconych o substancje o działaniu hamującym rozwój mikroorganizmów. Nie zaleca się mycia twarzy płyna­mi z alkoholem, gdyż podrażniają i nadmiernie wysuszają skórę, a po­nadto mogą wchodzić w „interakcje” ze stosowanymi miejscowo preparatami leczniczymi zaburzając ich działanie.

Pharmaceris T do oczyszczania twarzy proponuje szerokie portfolio produktów:

• PURI-SEBOSTATIC Pianka głęboko oczyszczająca do twarzy
  • PURI-SEBOGEL Antybakteryjny żel myjący T do twarzy
  • PURI-SEBOTONIQUE Tonik norma­lizujący do twarzy
  • SEBO-MICELLAR PŁYN MICELARNY T do delikatnego oczyszczania i demakijażu twarzy

Złuszczanie

To bardzo ważny etap w pielęgnacji cery trądzikowej. Złuszczanie martwego naskórka, bez konieczności tarcia gwa­rantuje właściwe oczyszczanie skóry. Pharmaceris T proponuje dwa produkty z kwasem migdałowym, które mają działanie złuszczające i antybakteryjne. Są to:

• SEBO-ALMOND PEEL 5% KREM Z 5% KWASEM MIGDAŁOWYM na noc I stopień złuszczania
  • SEBO-ALMOND PEEL 10% KREM Z 10% KWASEM MIGDAŁOWYM na noc II stopień złuszczania

Codzienna pielęgnacja

Nowoczesne kremy przeciwtrądzikowe łączą intensywne działanie antybakte­ryjne i przeciwzapalne z właściwościami matowienia, nawilżania i łagodzenia podrażnień wywołanych przez trądzik. Na półce w łazience warto mieć kilka preparatów o różnych właściwościach i stosować je w zależności od potrzeb. W ciągu dnia wskazane jest matowie­nie, łagodzenie i nawilżanie skóry, nato­miast na noc warto sięgnąć po produkty o wzmożonym działaniu przeciwzapal­nym i antybakteryjnym.

Pharmaceris T do codziennej pielęgnacji proponuje:

• SEBOSTATIC DZIEŃ PRZECIW­TRĄDZIKOWY KREM NORMALIZUJĄCY do twarzy SPF 20 ZWĘŻAJĄCY PORY
  • SEBO-MOISTATIC KREM NAWILŻAJĄCO-KOJĄCY do twarzy SPF 30 w trakcie i po kuracjach przeciwtrądzikowych
  • SEBOSTATIC MATT INTENSYWNIE MATUJĄCA EMULSJA do twarzy
  • MEDI ACNE-CREAM KREM PRZECIWTRĄDZIKOWY O KOMPLEKSOWYM DZIAŁANIU NA ZMIANY MIKROZAPALNE 1% H₂O₂

Pielęgnacja specjalistyczna

W ramach pielęgnacji specjalistycznej Pharmaceris T oferuje:

• SEBO-ALMOND-CLARIS OCZYSZCZAJĄCY PŁYN BAKTERIOSTATYCZNY do twarzy, dekoltu i pleców 3% kwasu migdałowego
  • MEDI ACNE-POINTGEL ŻEL PUNKTOWY NA MIEJSCOWE ZMIANY MIKROZAPALNE 2% H₂0₂
  • OCTOPIROX® Kojący krem do twarzy SPF 15 DLA SKÓRY ŁOJOTOKOWEJ, ZACZERWIENIONEJ SKŁONNEJ DO ŁUSZCZENIA